flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Узагальнення судової практики розгляду господарським судом Чернігівської області скарг на дії чи бездіяльність органів державної виконавчої служби, які розглянуті у 2013-2014 рр.

28 квітня 2015, 08:28

         На виконання плану роботи на 2015 рік господарським судом Чернігівської області здійснено узагальнення судової практики щодо розгляду скарг на дії чи бездіяльність органів державної виконавчої служби, які розглянуті у 2013-2014 рр.

Основним завданням проведення зазначеного узагальнення стало вивчення норм спеціального законодавства, які стосуються теми узагальнення та дослідження судової практики із приведенням конкретних прикладів розгляду скарг на дії чи бездіяльність органів державної виконавчої служби.
Мета, яка ставилась під час здійснення узагальнення судової практики щодо розгляду скарг на дії чи бездіяльність органів державної виконавчої служби, постала у спробі виявити однаковий підхід у застосуванні судом норм спеціального законодавства, а також визначити характерні проблемні випадки неоднакової судової практики, пов’язаних із розглядом таких скарг.
Під час проведення даного узагальнення використовувались дані автоматизованої системи «Діловодство спеціалізованого суду», відділу інформаційно-технічного забезпечення та статистики, процесуальні документи господарського суду Чернігівської області, Київського апеляційного господарського суду та Вищого господарського суду України.
При розгляді скарг на дії чи бездіяльність органів державної виконавчої служби (надалі – ДВС) господарський суд застосовував норми ст.121-2 Господарського процесуального кодексу України та враховував висновки, викладені в постанові Пленуму Вищого господарського суду України від 17.10.2012 № 9 "Про деякі питання практики виконання рішень, ухвал, постанов господарських судів України" (із змінами та доповненнями до неї).
Стаття 121-2 Господарського процесуального кодексу України встановлює порядок оскарження дії чи бездіяльності органу державної виконавчої служби у процедурі виконання рішення господарського суду.
Процедура оскарження дій посадових осіб державної виконавчої служби встановлена також  нормами Закону України “Про виконавче провадження”.
У 2013 році господарським судом Чернігівської області було відмовлено в прийняті 1 скарги на дії органу ДВС на підставі ст. 62 Господарського процесуального кодексу України та повернуто без розгляду 36 скарг на дії або бездіяльність органів ДВС на підставі ст. 63 Господарського процесуального кодексу України. Також, у 2013 році 1 скаргу на дії органу ДВС було залишено судом без розгляду та відмовлено у відновленні строку на її подання (справа № 927/351/13). Суд першої інстанції вказав на те, що скаржником не наведено достатнього обґрунтування поважності причин пропуску строку на звернення до суду зі скаргою на дії органу Державної виконавчої служби та не надано відповідних доказів. В ухвалі суд послався на правову позицію, викладену у п.9.7. постанови Пленуму Вищого господарського суду України №9 від 17.10.2012р. “Про деякі питання практики виконання рішень, ухвал, постанов господарських судів України”.
У 2014 році господарським судом Чернігівської області було відмовлено в прийняті 1 скарги на дії органів ДВС на підставі ст. 62 Господарського процесуального кодексу України та повернуто без розгляду 16 скарг на дії або бездіяльність органів ДВС на підставі ст. 63 Господарського процесуального кодексу України.
Отже, статистичні показники вказують на зменшення майже вдвічі кількості ухвал про повернення господарським судом Чернігівської області скарг та доданих до них документів на дії або бездіяльність органів ДВС. Це, в свою чергу, свідчить про зменшення кількості допущених недоліків у 2014 році під час оформлення та підготовки таких скарг перед подачею їх скаржниками до господарського суду Чернігівської області.
Слід зазначити, що значна кількість ухвал про повернення скарг та доданих до них документів без розгляду, які виносились у 2013-2014 роках суддями господарського суду Чернігівської області, містили посилання на декілька пунктів статті 63 Господарського процесуального кодексу України. При цьому як у 2013, так і у 2014 роках переважна більшість скарг (24 ухвали у 2014 році та 14 ухвал у 2013 році) поверталась судом без розгляду у зв’язку з неподанням доказів надсилання копії скарги і доданих до неї документів стягувачу та/або боржнику.
Варто звернути увагу, що під час аналізу ухвал про повернення господарським судом Чернігівської області скарг на дії або бездіяльність органів ДВС без розгляду, скаржники у таких скаргах зазначали не орган державної виконавчої служби, а окремих посадових осіб цього органу, що, в свою чергу, суперечить нормам господарського процесу, оскільки завдяки певним діям його працівників і реалізується діяльність виконавчого органу.
Проаналізуємо за 2013-2014 роки статистичні показники апеляційного перегляду винесених господарським судом Чернігівської області ухвал про відмову в прийняті або повернення без розгляду скарг на дії або бездіяльність органів ДВС.
Так, у 2013 році до господарського суду Чернігівської області надійшло 8 апеляційних скарг на ухвали про повернення без розгляду скарг на дії або бездіяльність органів ДВС. За результатами їх перегляду в апеляційному порядку Київським апеляційним господарським судом було:
- прийнято 1 постанову по справі № 13/465/13 та 2 постанови по справі              № 5028/7/60/2011 про залишення без змін ухвал місцевого господарського суду;
- винесено 4 ухвали про повернення апеляційних скарг скаржникам без розгляду (справи №№ 927/372/13, 5028/3/62/2011 та 2 ухвали по справі №5028/13/67/2012);
- винесено 1 ухвалу про відмову в прийнятті апеляційної скарги (справа            № 927/372/13).
На винесену у 2013 році ухвалу про відмову в прийнятті скарги на дії органу ДВС, апеляційна скарга учасниками судового процесу не подавалась.
У 2014 році до господарського суду Чернігівської області надійшла лише 1 апеляційна скарга (справа № 927/84/14) на ухвалу про відмову в прийняті скарги на дії органу ДВС. За результатами її розгляду, апеляційною інстанцією винесено ухвалу про припинення провадження щодо перегляду ухвали суду першої інстанції в апеляційному порядку у зв’язку з відмовою скаржника від апеляційної скарги.
На винесені у 2014 році ухвали про повернення без розгляду скарг на дії або бездіяльність органів ДВС, апеляційні скарги учасниками судового процесу не подавались.
У 2013 році надійшло 3 касаційні скарги на ухвали суду першої інстанції про повернення без розгляду скарг на дії органів ДВС після їх перегляду в апеляційному порядку, за результатами розгляду яких: по справі № 5028/7/60/2011 прийнято 2 постанови Вищого господарського суду України про залишення без змін постанов Київського апеляційного господарського суду та ухвал господарського суду Чернігівської області та по справі № 13/465/13 ухвалою Вищого господарського суду України повернуто касаційну скаргу скаржнику без розгляду.
У 2014 році в касаційному порядку ухвали господарського суду Чернігівської області про відмову в прийнятті або про повернення без розгляду скарг на дії або бездіяльність органів ДВС не оскаржувались.
 
За період з 01.01.2013 по 31.12.2014 господарським судом Чернігівської області було розглянуто 74 скарги на дії або бездіяльність органів ДВС. У 2013 році судом було розглянуто 37 скарг і у 2014 році також розглянуто 37 скарг.
За результатами їх розгляду у 2013-2014 роках господарським судом було:
- винесено 16 ухвал про задоволення повністю скарг на дії або бездіяльність органів ДВС;
- винесено 15 ухвал про задоволення частково скарг на дії або бездіяльність органів ДВС;
- винесено 42 ухвали про відмову задоволенні скарг на дії або бездіяльність органів ДВС;
- винесено 1 ухвалу про припинення провадження по розгляду скарги (справа №12/194/8/4).
Частиною 3 статті 121-2 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що ухвали за результатами розгляду скарг можуть бути оскаржені у встановленому цим Кодексом порядку.
  Так, у 2013 році надійшло 15 апеляційних скарг на ухвали господарського суду Чернігівської області, за результатами розгляду яких: по 7 справам постановами Київського апеляційного господарського суду ухвали суду першої інстанції залишені без змін, по 7 справам ухвалами Київського апеляційного господарського суду апеляційні скарги повернуті скаржникам без розгляду та по 1 справі ухвалою Київського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу не прийнято до розгляду.
У 2013 році надійшло 4 касаційні скарги на ухвали суду першої інстанції після їх перегляду в апеляційному порядку, за результатами розгляду яких: по 3 справам Вищим господарським судом України прийняті постанови про залишення без змін постанов Київського апеляційного господарського суду та ухвал господарського суду Чернігівської області та по 1 справі Вищим господарським судом України винесено ухвалу про повернення скаржнику касаційної скарги без розгляду.
  У 2014 році надійшло 3 апеляційні скарги на ухвали господарського суду Чернігівської області, за результатами розгляду яких: по 3 справам постановами Київського апеляційного господарського суду ухвали суду першої інстанції залишені без змін.
У 2014 році надійшло 2 касаційні скарги на ухвали суду першої інстанції після їх перегляду в апеляційному порядку, за результатами розгляду яких: по 1 справі Вищим господарським судом України прийнято постанову про залишення без змін постанови Київського апеляційного господарського суду та ухвали господарського суду Чернігівської області та по 1 справі Вищим господарським судом України винесено ухвалу про повернення скаржнику касаційної скарги без розгляду.
Таким чином, статистичні показники оскаржених ухвал, а саме незначна кількість апеляційних та касаційних скарг в порівнянні з кількістю заяв, що у 2013-2014 роках були розглянуті господарським судом Чернігівської області свідчать, що сторони здебільшого погоджувалися з висновками суду, які були викладені у вищевказаних ухвалах.
Враховуючи відсутність скасованих судами вищих інстанцій ухвал, можна говорити про певну законодавчу урегульованість питань, що пов’язані з розглядом скарг на дії або бездіяльність органів ДВС.